ارزیابی معیار-مرجع و مشاهدات رفتاری برای کودکان با زبان در حال رشد
ارزیابی های غیر استاندارد نیاز به تکمیل تصویر دارد. ارزیابی غیر استاندارد یا غیررسمی بدین معنا نیست که ارزیابی خودانگیخته یا بدون طرح ریزی می باشد. برعکس، ارزیابی غیر استاندارد به طرح ریزی بیشتری نسبت به استفاده از تست های استاندارد نیاز دارد چرا که درمانگر باید بدون ساختار یک تست استاندارد برای محرک زبانی تصمیم بگیرد، پاسخ رشدی مناسب را مشخص کند، و مواد و بافت را برای جمع آوری داده فراهم کند.
یک رویکرد موثر برای ارزیابی غیر استاندارد جمع آوری همه اطلاعات توسط تست استاندارد، ارزیابی آن، تصمیم گیری برای اینکه چه ارزیابی های غیر رسمی ای نیاز است، طراحی آنها، و جمع آوری اطلاعات در جلسه بعدی با مراجع است. ارزیابی غیر استاندارد ممکن است همیشه طی جلسه ارزیابی رسمی مراجع صورت نگیرد، اما ممکن است در مراحل ابتدایی درمان انجام شود. به عبارت دیگر ارزیابی با پایان یک یا دو جلسه اول که ما به آنها برچسب ارزیابی می زنیم کامل نمی شود. ارزیابی یک بخش درجریان درمان است که به ما کمک می کند تا تصمیم بگیریم کی به اهداف می رسیم.