گفتاردرمانی

گفتاردرمانی تهران

گفتاردرمانی

گفتاردرمانی تهران

گفتاردرمانی

علی اصغر صباغی
کارشناس ارشد گفتاردرمانی
عضو گروه گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
* تهران، خیابان انقلاب، پیچ شمیران، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتاردرمانی
02177636042
09121820885
ایمیل:
sabaghi.alia@gmail.com

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

تست وپمن (Wepman’s Test)

سه شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۰، ۰۳:۵۰ ب.ظ

 

با توجه به این که این تست برای سنجش تمییز شنیداری و نمره دهی به آن تنظیم شده است هدف فقط تمییز شنیداری توسط کودک می باشد و به صورت بیرونی بیرونی External-  External  است. به این صورت که درمانگر آن را می خواند و کودک باید پاسخ دهد که مشابهند یا نه.

این تست در ۴ زمینه که شامل ۱-جایگاه ۲-شیوه ۳ واکه ۴-واکداری-بیواکی است طرح شده است. از جفت های کمینهcvc   که در یک مختصه متفاوت هستند استفاده می کنیم.

در هر بخش ۱۰ جفت کمینه وجود دارد که یکی از این جفت های کمینه از ۲ واژه تکراری تشکیل شده است که مشخص می کند که آیا کودک شانسی جواب میدهد یا واقعا تمییز می دهد.

این جفت های کمینه را در هر ۴ قسمت در ترتیب های متفاوتی قرار می دهیم تا کودک  به قواعد و ترتیب خاص و یکنواختی دست پیدا نکند. این جفت های کمینه در جدول زیر آمده است 

نکته: برای کودکانی کوچکی که نمی توانند مفهوم شبیه بودن و فرق داشتن را نمی دانند یا روند آزمون را نمی توانند یاد بگیرند می توان به جای اینکه از کودک بخواهیم شباهت و تفاوت کلمات را بگوید شکل تصاویر را روبرویش قرار می دهیم و از او میخواهیم تا شکل کلمه ای که شنیده را نشان دهد که در اینصورت شکل آوایی تصاویر روبروی کودک بایستی جفت های کمینه باشند .

شیوه

جایگاه

شور(shor)-یور(yor)-()

سوت(sot)-توت(tot)-()

توز(toz)-توز(toz)-()

قاش(gash)-ساش(sash)-()

شور(shor)-تور(tor)-()

بش(besh)-مش(mesh)-()

دیز(diz)-دین(din)-()

سیز(siz)-سیل(sil)-()

دی(doy)-توی(toy)-()

یاق(yag)-یاخ(yakh)-()

تر (tor)-کر(kor)-()

نال (nal)-مال(mal)-()

ماچ (mach)-قاچ(gach)-()

داش (dash)-باش(bash)-()

قاش (gash)-قار(gar)-()

توپ (top)-توپ(top)-()

یاش (yash)-یاپ(ya\)-()

یاخ(yakh)-یاپ(yap)-()

ایت(it)-ایپ(ip)-()

توش(tosh)-بوش(bosh)-()

واکداری-بیواکی

واکه

گز(gouz)-کز(kouz)-()

داغ(dag)-تاغ(tag)-()

تز(tez)-تل(tel)-()

تار(tar)-دار(dar)-()

توز(toz)-دز(doz)-()

قاش(gash)-کاش(kash)-()

یاز(yaz)-یاس(yas)-()

دوش(dosh)-توش(tosh)-()

قاب(gab)-فاپ(gap)-()

سال(sal)-سال(sal)-()

داش_(dash)-دیش(dish)-()

دون(don)-دان(dan)-()

وار(var)-ور(ver)-()

تاپ(tap)-توپ(top)-()

دوش(dosh)-داش(dash)-()

باش(bash)-بش(bosh)-()

دیل(dil)-دیل(dil)-()

بل(bel)-بال(bal)-()

سال(sal)-سل(sol)-()

بی(boy)-بی(bay)-()

- امتیاز دهی 

در هر یک از بخش ها برای امتیار دهی از روش ۰-۱ استفاده می کنیم. در نتیجه در حالت ایده آل نمره ۱۰ و در بدترین حالت نمره ۱ دریافت خواهد کرد.

با این وجود نمره کل آزمون ما بین ۴ تا ۴۰  خواهد شد.

۸۰%< خوب تا عالی< ۱0۰%

60%< متوسط <80%

 40%< ضعیف <60%

20%< خیلی ضعیف<40% 

http://www.ghoftar.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۸/۰۳

نظرات  (۱)

با سلام خدمت شما 
سوالی داشتم از محضرتون
میشه راهکارهایی که واسه بهبود تمییز شنیداری استفاده میشه رو مطرح کنید.و اینکه در تست وپمن علاوه بر اینکه مشکل تمییزشنیداری مشخص میشه چه اطلاعات دیگری به ما میدهد؟
ممنون میشم جواب بدید و منتظر جوابتونو هستم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی